In de dagelijkse onderwijspraktijk wordt werken met groepsplannen door veel leerkrachten ervaren als ‘weinig effectief en zeer tijdrovend’. Er zijn scholen die deze werkwijze hebben afgezworen of erover denken. Aan de andere kant is het zinvol om leerresultaten en -doelen inzichtelijk te krijgen.
De Meesterschappers zien nadelen en voordelen van “groepsplannen” en hebben Wijnand Gijzen uitgenodigd om een masterclass te geven over “groepsplanloos” werken (dat past in Opbrengstgericht Passend Onderwijs).

 

Programma: Groepsplan overboord
Groepsplanloos werken betekent: groepsplan overboord, de doelen versterkt. Waarom zijn we ooit met groepsplannen begonnen? Juist, om het onderwijs zo vorm te geven dat daarmee bepaalde opbrengsten worden bereikt, én om het passend te maken op de leerlingen in de groep. Opbrengstgericht en passend dus. Door de overmatige focus op het administratieve middel, zijn de doelen op de achtergrond geraakt.

Hoe kunnen we deze versterken en tegelijkertijd de administratieve druk verminderen? Dat komt Wijnand Gijzen, auteur van ‘Groepsplanloos werken, van zinloze administratie naar betekenisvolle afspraak’ ons op 25 januari uitleggen. De werkwijze omvat vier waarborgen die het mogelijk maken om zonder groepsplan te gaan werken. Uiteindelijk draait het nog maar om één ding: afspraken die een aanpassing zijn op een bondig onderwijsplan waarin is vastgelegd hoe opbrengstgericht en passend onderwijs aan alle leerlingen in de school eruitziet. (Bron: Wijnand Gijzen, 2016)
Nu al meer weten? Bekijk deze link: groepsplanloos.

 

Aanmelden en praktische informatie
Deze masterclass vindt plaats in de Salon van de Balie in Amsterdam. Aangezien we vol zitten, kunt u zich alleen nog aanmelden voor de wachtlijst direct via deze link: aanmelden!

Datum: woensdag 25 januari 2017
Tijd: 15.30 tot 17.00 uur (inloop 15.00 uur)
Toegang is gratis, aanmelden wel noodzakelijk